forum kobiet – zdrowy styl życia

O zdrowym stylu życia wiele się mówi. Codziennie możemy przeczytać lub usłyszeć informacje o dietach, kaloriach, ćwiczeniach. O tym, co powinnyśmy jeść a czego nie i ile minut dziennie ćwiczyć, by zachować zdrowie i formę. A co, jeśli nie uda nam się przestrzegać tych wszystkich zaleceń, o których tak wiele się słyszy?

 O tym jak żyć w harmonii z samym sobą i być szczęśliwym opowiedziały nam Monika Sandomierska – dietetyk i Iwona Trznadel – fizjoterapeutka.

 Cóż jest trucizną? Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną. Tylko dawka czyni, że dana substancja nie jest trucizną Phillippus Aureolus Theophrastus Bombastus von Hohenheim.

Pierwszą część spotkania poprowadziła Monika Sandomierska, która zapoznała nas z zasadami racjonalnego żywienia. Podczas wykładu uświadomiłyśmy sobie, że bardzo dużo wiemy o prawidłowym odżywieniu się, jednak nie zawsze przestrzegamy podstawowych zasad  racjonalnego żywienia. Monika Sandomierska przybliżyła nam  piramidę żywienia oraz jakie jest zapotrzebowanie naszego organizmu na konkretne wartości odżywcze.

Początkowo przedstawione informacje wywołały poruszenie wśród uczestniczek. Niewiele z nas potrafi przygotować posiłki każdego dnia z zachowaniem odpowiednich proporcji wartości odżywczych. Należy jednak pamiętać, że nie żyjemy po to, żeby jeść – jemy po to, aby żyć. W żywieniu siebie i swojej rodziny należy mieć indywidualne podejście.  Jeśli powoli, małymi krokami wdrożymy zasady prawidłowego żywienia, zainwestujemy w przyszłość naszego ciała i komfortu życia.

Temat zdrowego żywienia wywołał ciekawą dyskusję, w której wiele uczestniczek mogło wziąć udział i podzielić się swoimi doświadczeniami. Cenną wskazówką w kupowaniu i gotowaniu jest przełamywanie przyzwyczajeń. Podczas robienia zakupów warto korzystać z wielu marek produktów spożywczych, ponieważ nigdy nie możemy mieć pewności która z firm zachowuje produkt w najbardziej naturalny sposób. Talerz z posiłkiem natomiast zawsze powinien być urozmaicony nowym składnikiem, zwłaszcza warzywami.

 Zdrowie to stan pełnego dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko brak choroby lub kalectwa.

 W drugiej części wykładu Iwona Trznadel poprowadziła krótką prelekcję z anatomii człowieka. Przybliżyła nam budowę i rozwój naszego mózgu, kości, stawów, mięśni oraz układu krążenia i układu nerwowego.

Systematyczne aktywności ruchowe wprowadzają istotne zmiany w układzie kostnym naszego organizmu, w układzie krążenia oraz w psychice. Informacja o wykonywanych przez nas ruchach jest przetwarzana i zapisywana w odpowiednich częściach naszego mózgu. Można więc mieć pewność, że aktywność ruchowa rozwija nas nie tylko fizycznie ale i intelektualnie. Aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na układ nerwowy oraz psychikę, a co za tym idzie, rozwija procesy poznawcze i koordynację ruchową naszego ciała. Ma ogromny wpływ na postrzeganie własnego JA, radzenie sobie ze stresem, dodaje odwagi i optymizmu.

W codziennych obowiązkach nie zawsze możemy sobie pozwolić na zorganizowane ćwiczenia ruchowe. Ale nigdy nie jest za późno, by zacząć ćwiczyć nawet w zaciszu swojego domu. Ważne jednak, byśmy dostosowywały ruch do naszych możliwości i sprawności fizycznej. Najlepiej jest wybrać formę ruchu, która sprawia nam najwięcej przyjemności. Iwona zaprezentowała propozycje ćwiczeń aerobowych, izometrycznych, oporowych a szczególnie poleciła ćwiczenia rozciągające i gimnastykę w wodzie.

 Początki zawsze są trudne a nasza wytrwałość często gaśnie w pierwszych tygodniach podjętego wyzwania. Ważne, by się nie zniechęcać. Sukces można osiągnąć małymi krokami. Należy pamiętać, że najlepsze efekty uzyskamy wtedy, gdy nasza aktywność fizyczna będzie systematyczna.

 I stworzył Bóg człowieka na obraz swój…I spojrzał Bóg na wszystko, co uczynił, a było to bardzo dobre Księga Rodzaju 1, 27; 31

W Piśmie Świętym czytamy, że zostaliśmy stworzeni na obraz Boga, na Jego podobieństwo! Dbajmy o nasze ciało przez wzgląd na to, kim jesteśmy.

Agnieszka Alicka